Eget material: Värdegrundshjärtan till The big 6

Published 9 september, 2013 by Lisa -Lärare, NPF-förälder och lekgruppssamordnare

Värdegrundshjärtan till The big 6

Hej trogna bloggföljare! Mitt nya jobb innebär att det är fullt upp från morgon till kväll och bloggen har än så länge kommit i andra hand. Det kommer förmodligen komma sporadiska inlägg framöver men bättre med få inlägg än inga alls! Jag har börjat sätta mig in i The big 5 (De fem förmågorna) och det finns fint underlag att ta del av på Internet som hjälper till att planera en sådan här undervisning. Fint underlag finner ni bl.a. om ni följer Facebook-gruppen The big five.

– – –

Efter att ha gått igenom det underlag som jag fann saknade jag dock värdegrundshjärtan. Den värdegrundande förmågan är inte en förmåga i sig som analysförmågan, begreppslig förmåga, kommunikativ förmåga, procedurförmåga och metakognitiv förmåga. Men den kan fungera som ett bra komplement till undervisningen, därav namnet The big 6.

– – –

Använd dessa hjärtan som ni önskar i undervisningen. Jag själv tänker laminera dem och så arbetar vi med ett hjärta i taget. Eventuellt får elever/eleverna testa att bära hjärtat vid sitt/sina hjärta/hjärtan och tänka extra mycket över vad som står och hur man kan visa det på olika sätt.

Här har ni materialet: Värdegrundshjärtan till The big 6

Kommentera

