Jordens, solens och månens rörelser

Published 15 april, 2014 by Lisa -Lärare, NPF-förälder och lekgruppssamordnare

I kursplanen i fysik för grundskolan, årskurs 1-3, så ska man undervisa om jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Jag lär eleverna det här med en enkel bildövning som jag vill dela med mig av:

– – –

1. Jag låter eleverna ha samarbetsbild och måla jorden, solen och månen med krita och  i någorlunda korrekta proportioner. 

2. Sedan klipper jag ut solen, månen och jorden framför eleverna som undrar vad deras lärare håller på med.

3. Efter klippningen håller jag upp solbilden framför gruppen och låter en elev komma fram och hålla i bilden på jorden. Efter det står jag still medan elev 1 cirkulerar med jorden runt mig.

 

4. Sedan får elev 2 komma fram och hålla i bilden på månen. Jag backar undan lite medan elev 2 cirkulerar runt jorden.

– – –

På så här sätt får eleverna en visuell bild om hur jorden cirkulerar runt solen och hur månen cirkulerar runt jorden samtidigt som de kinestetiskt får arbeta in kunskapen. I samband med den här övningen så pratar vi också om hur lång tid det tar för jorden att cirkulera runt solen, för månen att cirkulera runt jorden och hur lång tid det tar för jorden att snurra ett varv.

En rolig och kreativ övning. Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: