Pedagoger i sociala medier

Published 10 november, 2014 by Lisa -Lärare, NPF-förälder och lekgruppssamordnare

Det verkligen kryllar av pedagoger i sociala medier idag och dagligen får vi ta del av massor av bra tips på hur vi kan bedriva undervisning. Jag tycker det är helt fantastiskt att ta del av hur många ambitiösa och kompetenta lärare det finns där ute! Det är lätt att nå ut idag och man kan göra det på många skilda sätt.

– – –

Man får ta del av hur mycket lektions- och tematips som helst via Facebook. Här har ni grupper som jag följer och där jag får mycket inspiration.

– – –

Namnlös

Pinterest är en guldgruva där man på bara några sekunder kan ta del av franska, likväl som spanska och engelska lektionstips. Just det faktum att Pinterest är ett visuellt medium gör det lätt att finna vad man söker. Det är många världen över som uppskattar min Pinterest-sida med samlade lektionstips. Den gjorde jag INNAN jag fick barn. Nuförtiden fylls den på sällan men är redan väldigt välfylld.

– – –

Via Bloglovin är det lätt att följa med i det pedagogiska bruset. Här kommer några specifika lärarbloggar jag vill tipsa om.

– – –

Jag har även nyligen upptäckt Pearltrees där man enkelt kan spara länkar istället för att samla dem i bokmärkesfältet på datorn. Här kan man nå länkarna på vilken dator som helst snabbt att man visuellt snabbt finner vad man söker. Alltmer pedagoger upptäcker Pearltrees. Snart även du kanske? Här har ni mina lektionstips på Pearltrees.

Samt:

Kommentera

