När livet tar en ny vändning (Föräldrabetraktelse)

Published 12 juli, 2016 by Lisa -Lärare, NPF-förälder och lekgruppssamordnare

DSC_0408.JPG


Jag har tidigare i den här bloggen först och främst helt fokuserat på att dela med mig av och tipsa om pedagogiska material i skolverksamheten. Men eftersom Skolgnistan kommer ta en ny vändning, bl.a. utifrån ett NPF-perspektiv, så kommer jag ibland även skriva personliga betraktelser med syftet att lära verksamma i skolan mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Jag har idag den ynnesten att ha både lärarexamen, och samtidigt ha ett vardagsliv som varje dag innehåller diverse NPF-element. Det ger mig vissa betraktelser, erfarenheter och kunskaper som skiljer mig från en del lärarbloggar.

Vi backar några år. Som lärarstudent var jag högambitiös och började blogga. Som nyexaminerad lärare var jag också högambitiös men sedan kom en ny era. Barnen och familjelivet, och att kombinera yrket med familjelivet.

Allt verkade till en början vara helt normalt med vår J men när min äldsta son var 1½ år gammal så höjdes det rött flagg från förskolepersonalen. De tyckte inte att min son sökte kontakt med jämnåriga på ett åldersadekvat sätt. Vi avfärdade det hela och tänkte att han förmodligen är blyg. Efter ett halvår började det dock landa att det var någonting som inte stämde. Kraftiga utbrott började bli vardag och det hände ingenting med talutvecklingen.

Från att ha gått från att tala några ord så blev vår son stum, orolig och innesluten efter 2 års ålder. Tills dess hade utvecklingen sett normal ut, framförallt den grovmotoriska utvecklingen. Motoriskt sätt var han tidigt i framkant, visade ingen känslighet för kläder, åt bra, var mycket intresserad av böcker, visade intresse för oss föräldrar etc. Däremot sov J dåligt men det trodde vi hörde till småbarnslivet.

Det finns många fördomar eller bristande kunskaper om autism. Som NPF- förälder har man fått lära sig jättemycket om diagnoser inom autismspektrumtillstånd och på kurser och i kontakt med myndigheter har jag det senaste året märkt att vi NPF-föräldrar många gånger kan mer om autism än de professionella stödinsatserna som barnet med diagnos blir tillägnade! Det är därför jätteviktigt att förmedla kunskap om det här så det blir mer allmänt känt, samt ge nyanserade perspektiv. Det här är bara några punkter:


  1. En person behöver inte vara innesluten för att befinna sig inom autismspektrumtillstånd. Hade vår son varit det hade diagnosen tidigare kunnat fastställas.
  2.  Personer med autism kan ofta riskeras att underskattas. Särskilt intelligensmässigt då den kan vara helt normal eller t.om. hög. Vi har istället mycket att lära av människor med autism!
  3. Utvecklingsstörning ska inte förväxlas med autism.
  4. Språkstörning kan ibland fastställas väldigt tidigt. T.ex om barnet har orala svårigheter som spädbarn, t.ex svårigheter att ta bröstet.

Att ha ett barn inom autismspektrumtillstånd har för alltid förändrat vårt familjeliv. Jag kommer aldrig vara samma person som jag var innan barnen. Den högambitiösa kvinnan jag var har förändrats till något annat. Till det bättre eller till sämre, finns det någon sådan möjlighet till gränsdragning? Det ärliga svaret är någonting mittemellan. Vi har ett familjeliv som skiljer sig från många andras och det är mer ansträngande på flera plan. Samtidigt har vi lärt oss otroligt mycket om livet i stort i och med det här och det har förändrat våra personligheter till det bättre. Jag har valt att vända motgång till medgång och jag kan visa hur vägen dit kan se ut!

Jag hoppas i bloggen kanske kunna ge er tankar och betraktelser som kan utveckla ert bemötande till de här barnen i er verksamhet. Hur kan man nå barn inom autismspektrumtillstånd? Hur kan man arbeta individuellt med måluppfyllelse? Hur kan man väcka intresse? Vad finns det för stödinsatser i samhället? Hur kan man stödja barnens kommunikationsförmåga? Såklart är det här högst individuellt men jag kan bidra med hur vi gör med vårt barn. Bloggen kommer fortsättningsvis även innehålla diverse lektionstips.

Allt gott och fortsatt trevlig sommar!

Kommentera

